SURULOMA LAPSENSA MENETTÄNEILLE VANHEMMILLE
Tilastojen mukaan Suomessa kuoli vuonna 2022 yhteensä 637 alle 30-vuotiasta. 18 vuotta täyttäneiden ja heitä nuorempien osuus heistä oli 229. Jokainen menehtynyt lapsi ja nuori on valtavan suuri menetys, paitsi ennen kaikkea vanhemmilleen ja sukulaisilleen, myös yhteiskunnallemme. Kehityssuunta on ollut vuosikymmenien ajan hyvä ja lapsia/nuoria kuolee vuosittain ennätyksellisen vähän. Vertailukohdaksi lähivuosikymmenten positiivisesta kehityksestä sopii vuosi 2000, jolloin alle 30-vuotiaita menehtyi lähes 1020, näistä 0–18-vuotiaita 454.
Kun lapsi tai nuori kuolee, ei vanhemmilla ole Suomessa ole nykylainsäädännön suomaa oikeutta automaattiseen ja taloudellisesti tuettuun surulomaan. Ainoastaan oikeus lyhyeen palkattomaan vapaaseen löytyy. Mahdollisuus suruaikaan ilman työvelvoitteita riippuu hoitavasta lääkäristä, jolta vanhemmat pystyvät hakemaan hautajaisten järjestämiseen ja suremiseen toistuvia kahden viikon sairaslomia. Nämä sairaslomat myönnetään useimmiten diagnoosilla nro F43 -”akuutti stressireaktio”. Työnantajien ja voimassa olevien työehtosopimusten käytännöt vaihtelevat suuresti. Lainsäädäntö ei tarjoa tasavertaisesti lapsensa menettäneitä vanhempia koskevia käytäntöjä.
Toistuvien sairaslomien hakeminen, mahdollisesti jopa vaihtuvien lääkäreiden vastaanottojen kautta, aiheuttaa varsinkin alkujärkytyksen ja äärimmäisen traumaattisena ajankohtana kohtuutonta stressiä. Lisäksi tämä kuormittaa jo ennestään ruuhkautunutta perusterveydenhuoltoa. Vaikka lapsensa kuoleman kohdanneen vanhemman tarvitseman avun, sekä mahdollisen lääkityksen kartoituksen kannalta, lääkärikäynti saattaakin olla tarpeellinen, ei tämän kaltaisen avun hakemista pidä sotkea sairasloman hakemiseen. Suru ei ole sairaus, vaan luonnollinen tunne, jonka kanssa lapsensa menettäneet opettelevat elämään. Mahdollinen henkinen tuki ja terapia lapsen kuoleman kohdalla pitää tarjota tarpeen mukaan esimerkiksi kriisipäivystyksen taikka sairaaloiden/saattohoitokotien tarjoavien tukijärjestelmien kautta.
Yleisen empatian ja pienen nuorisokuolleisuuden vuoksi on yhteiskunnan aika kantaa suurempi vastuu vanhempien tukemisessa heidän suurimman surunsa aikana. Vanhempien mahdollisuus suruun ja hautajaisten järjestämiseen ei voi olla riippuvaista yksittäisistä lääkäreistä, työpaikoista, voimassa olevasta työehtosopimuksesta tai edes hyvinvointialueesta. Tasavertaisen kohtelun takaaminen on aina lainsäädännöllinen toimenpide.
Alaikäisinä seksuaalirikosten uhreiksi joutuneiden syyteoikeuden vanhenemispäivämäärää jatkettava 35 ikävuoteen.
Seksuaalirikosten syyteoikeuden vanhenemisesta säädetään rikoslain 8 luvussa sekä uusimmassa Laki rikoslain muutoksesta 723/2022. Tällä hetkellä törkeä raiskaus ja törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö vanhenevat 20 vuodessa ja aikaisintaan kun asianomistaja täyttää kaksikymmentäkahdeksan vuotta.
Alle 18 -vuotiaan raiskaus, pakottaminen seksuaaliseen tekoon sekä jopa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, vanhenevat 10 vuodessa, aikaisintaan 23-vuotiaana. Viidessä vuodessa vanhenee puolestaan seksuaalipalvelujen ostaminen nuorelta sekä sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta koskevan esityksen seuraaminen. Lapsen houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin vanhenee jopa kahdessa vuodessa.
Maksimissaan 20 vuoden syyteoikeus on liian lyhyt erityisesti nuorella iällä rikosten uhreiksi joutuneiden kohdalla. Alaikärajat 28- ja 23-vuotta pakottavat uhrit hyvin nuorella iällä hakemaan oikeutta itselleen. Moni nuori (28-vuotias) aikuinen saattaa olla, lain suoman syyteoikeuden vanhenemisajan sisällä, vielä kykenemätön nostamaan rikossyytettä omaa hyväksikäyttäjäänsä kohtaan. Mitä enemmän perusturvallisuutta horjuttaneen ja törkeämmän rikoksen uhriksi ihminen on lapsena/nuorena joutunut, sitä kauemmin saattaa asianomistajalla kestää tarvittavan rohkeuden kerääminen oikeustoimiin ryhtymiseksi.
Tästä syystä pitää syyteoikeuden vanhenemispäivää korottaa selkeästi aikuisikään, vähintään 35-vuoteen. Tuohon ikään mennessä ovat useimmat asianomistajat ehtineet kokea nuorella aikuisiällä tapahtuvat suuret muutokset, kuten ammattiin valmistautumisen, perheen perustamisen ja parisuhteen luomisen. Kaikki edellä mainitut ovat muutoksia, jotka saattavat nostaa uudelleen tietoisuuteen vanhat traumat ja aiheuttaa suurtakin henkistä kärsimystä. 35-vuoden ikään myös mahdolliset rikoksen tekohetkellä aikaansaadut fyysiset, elämänlaatuun vaikuttavat vammat ovat pääsääntöisesti löytyneet.
Eläintenpitokiellon valvontaa tehostettava.
Kun henkilö tuomitaan eläintenpitokieltoon, ei valvontaa kiellon noudattamisesta ole mahdollista nykylainsäädännön mukaan suorittaa. Viranomaisilla on oikeus tehdä tarkastus eläintenpitokiellon saaneen henkilön kotirauhan suojaamaan talouteen vasta, kun aihetta epäillä, että hyvinvointisäädöksiä on olennaisella tai vakavalla tavalla rikottu.
Kynnys eläinsuojeluilmoituksen tekoon saattaa olla lähipiirille korkea. Aina eläintenpitokiellon saaneella henkilöllä ei edes ole sellaisia läheisiä, jotka eläinsuojelullisen tarpeen pystyisivät todentamaan. Eläintenpitokiellon saaneet voivat hankkia useita uusia eläimiä hyvinkin nopealla aikataululla heti edellisten eläinten huostaanoton jälkeen.
Eläinsuojelurikoksiin syyllistyneiden teot tuottavat eläimille suurta ja usein pitkäkestoista tuskaa. Eläinsuojelulainsäädäntöä röyhkeästi rikkovat ihmiset ovat usein myös samoja, alueen viranomaisten ja eläinsuojeluyhdistysten vapaaehtoisten jo aikaisemmin tuntemia henkilöitä. Valvontaviranomaisilla ei ole oikeutta valvoa eläintenpitokiellon noudattamista edes silloin, kun eläintenpitokiellon saaneen henkilön ilmoitetaan hankkineen uusia eläimiä. Vasta kun henkilöstä tehdään uusi eläinsuojeluilmoitus ja on syytä epäillä rikoksen merkkien täyttyneen, voidaan pakkokeinolain nojalla suorittaa kotietsintä. Tällöin eläimet löydetään pääsääntöisesti jo huonokuntoisina. Huostaanotetut, yleensä nuorehkot eläimet, vaativat aikaa vievää ja kallista hoitoa. Tämä sitouttaa yhteiskunnan resursseja ja käy huomattavasti kalliimmaksi kuin tilanteet, joissa eläinten oloihin päästään puuttumaan ajoissa. Eläintenpidon laiminlyönnin ollessa kyseessä kasvaa myös tartuntariskien ja zoonoosien vaara paljon.
Tämänhetkisen lainsäädännön mukaan saa suorittaa kotietsinnän, kun kyseessä on rikosepäily, josta rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta (Pakkokeinolaki 8 luku 2 §). Kotirauha suojaa rikokseen syyllistyneitä tehokkaasti.
Eläinpitokiellon valvonnan helpottamiseksi olisi tehtävä seuraavat tarvittavat lainmuutokset; nostaa lievän eläinsuojelurikoksen maksimirangaistus kuudeksi kuukaudeksi vankeutta sekä säätää eläinpitokiellon rikkomisen rikoslaissa automaattisesti lieväksi eläinsuojelurikokseksi.
Kokoomuksen Naisten Liitto: Opintovelvoitettaan suorittavan opiskelijan säännölliset ja maltilliset tulot eivät saa vaikuttaa nykyisessä määrin perheen saamiin tukiin
Mikäli lapsen (10–17 v) säännölliset tulot ylittävät 50 €/kk, vaikuttavat ne perheelle myönnettyyn toimeentulotukeen. Lapsilisä lakkaa lapsen täytettyä 17 vuotta. Kotonaan asuva alle 17-vuotias saattaa olla vanhempien tulojen mukaisesti oikeutettu opintorahan opintomateriaalisään 52,24 €/kk. Kotona asuvan oppivelvollisen opintotuen määrään vaikuttaa vanhempien tulot.
18 vuotta täyttäneen tulot vaikuttavat jo kaikkiin perheen mahdollisesti saamiin tukiin, vaikka lapsi ei ole elatusvelvollisuuden piirissä vanhemmilleen. Oppivelvollisuus päättyy, kun opiskelija täyttää 18 vuotta tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto). Ylioppilaaksi valmistutaan pääsääntöisesti 19-vuotiaana.
Harvoin kokopäiväisesti opiskeleva nuori pystyy mittavasti osallistumaan perheen yhteisiin kuluihin. Kelan toimintaohjeistusta säätelevä, toistaiseksi voimassa oleva lainsäädäntö, ruokkii ylisukupolven periytyvää köyhyyttä eikä kannusta työntekoon, saati työnteon oppimiseen eikä työkokemuksen kerryttämiseen.
Mikäli nuorten sallittua palkkatulorajaa nostetaan selvästi, ei työnteon määrä voi vielä merkittävästi häiritä koulutuksen suorittamista taikka loppuunsaattamista. Nuoren kohdalla voi tämän kaltaiset tulot osaltaan kuitenkin ehkäistä syrjäytymistä ja lapsiköyhyyttä. Tienaamisen mallilla oppii nuori tarvittavat työnteon taidot ja asenteen myös aikuisuuteen. Poliittisen päätännän pitää ensisijaisesti kannustaa ihmisiä työntekoon, itsenäiseen pärjäämiseen sekä kansalaisten vaurastumiseen.