Resursseista ja tiloista;

Minä väitän, että meillä on kunnassa resursseja ja tiloja, joita ei hyödynnetä niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista.

Minua harmittaa yksinäiset seniorit – eikä korona ole auttanut tilanteeseen yhtään.  Minua harmittaa myös se, ettei kouluihin riitä tarpeeksi terveydenhoitajia ja lääkäriaikoja. Ja se, että ruokahävikkiä on edelleen. No, harmittaa minua toki muutama muukin asia, mutta tässä tekstissä teen juuri noihin edellä mainittuihin harmituksen aiheisiin ehdotuksia.

Meillä on koulukiinteistöjä ympäri koko kaupunkia – jokaisessa suuremmassa taajamassa. Ja niissä ruokailee päivittäin lapsia, jotka eivät yleensä jaksa syödä kaikkea ruokaa. Ruokaa heitetään edelleen roskiin enemmän tai vähemmän.

Suuressa osassa näistä kouluista ei ole koulupäivän aikana paikalla tarpeeksi hoitohenkilökuntaa, terveydenhoitajia puuttuu, samoin tarvittavia lääkärinaikoja.

Siksipä esitän seuraavaa. Tarjotaan kunkin koulun alueen seniorikansalaisille mahdollisuus tulla päivittäin ruokailemaan lähikoululle, heti kun oppilaiden ruokatunnit ovat ohi. Ruokailun jälkeen luovutetaan koulun tiloja senioreiden harrastustoimintaan, paikalle voisi tulla viikoittain myös toimintaterapeutti, lähihoitajia vetämään jumppaa tai koulun opettajia – näin itse halutessaan – vetämään maalausta, käsitöitä, pelikerhoa, mitä nyt seniorit sitten toivovatkaan. Vaikka iloisia päivätansseja liikuntasalissa.

Tuplataan koululle lisää yhden terveyshoitajan paikan verran työaikaa, ja jaetaan tämän ylimääräisen terveydenhoitajan työaika aamupäivisin oppilaiden käyttöön ja iltapäiväksi hoitamaan seniorikansalaisia. Lounaan jälkeen tai ennen, he voivat kartoittaa hoidon tarvetta, tekemään pyynnöstä terveystarkastuksia, mittaamaan verensokerit, -paineet ja kolesterolit, mikäli sekin tarpeelliseksi koetaan. Tuodaan samalla periaatteella kouluun myös lääkäri. Näin saamme koronan eristäneille eläkeläisille sosiaalista elämää, palvelut lähelle kotia, sopivasti liikuntaa ja terveydenhuoltoa lisää sekä oppilaille, että senioreille.

Peruskoululaisen ruokailu loppuu pääsääntöisesti viimeistään yhdeltä, ja koulupäivä loppuu n klo 14-15 välisenä aikana, ja silloin lämmitetyt tilat jäävät käytännössä tyhjilleen. Samoilla lämmityskustannuksilla ja tilojen siistimisellä, voimme tarjota ikääntyneille paikkoja tavata toisiaan, ystävystyä naapuruston asukkaiden kanssa, harrastaa hetken, syödä terveellisesti ja tarvittaessa myös saada terveydenhoitajalta hoidon tarpeen arvioinnin sekä lääkärin vastaanottoajan.

Näissä kouluissa on jo valmiiksi töissä eri alojen osaavia ammattilaisia, on keittäjiä, terveydenhoitajia, kuvaamataidon opettajia, käsitöiden opettajia ym ym. (Tässä kohtaa voi joku kysyä, miten sitten tehdään, jos ruoka loppuu kesken. No, keittolounaan teko – tämän tiedän kokemuksesta – onnistuu nopeasti, se vaatii vain hieman ennakointia ja pelisilmää.) Hyödynnetään jo olemassa olevia tekijöitä ja tiloja, ja otetaan askel kohti yhteisöllisempää kuntaelämää.